Ugovor o sponzorstvu i ugovor o donaciji

Sponzorstvo (ugovor o sponzorstvu) i donacija (ugovor o donaciji)  su dva različita pojma i ugovora, iako ih u poslovnoj praksi često zamjenjuju.

Koja je razlika?

Sponzorstvo je davanje za koje postoji protuusluga, protučinidba. Sponzoriranje je davanje „novčanih ili drugih sredstava (dobara ili usluga) za održavanje određenih javnih priredbi (umjetničkih, kulturnih, zabavnih, sportskih) ili potporu nekim institucijama, udrugama, društvima (kazališta, sportski klubovi) ili potporu određenim akcijama i projektima (festivali, turniri, knjige) ili potporu poznatim osobama (sportašima, pjevačima). Za uzvrat, sponzor ima pravo na promidžbu (reklamu) vlastite tvrtke ili proizvoda, kao primjerice: navođenje imena sponzora u oglasima, na reklamnim panoima na priredbama, na sportskim dresovima, u pisanim materijalima, u knjigama i zbornicima radova i sl.

Donacija ili darovanje je davanje u novcu, stvarima ili uslugama primatelju i to bez ikakve naknade ili protučinidbe.

Donacije su dobrovoljna davanja humanitarnog, socijalnog i općekorisnog karaktera.

Mora li se zaključiti pisani ugovor o sponzorstvu odnosno donaciji?

Dakle, sponzorstvo je davanje s protučinidbom. S obzirom da postoje dvije činidbe, za sponzorstvo se preporučuje sastaviti ugovor o sponzorstvu, kojim se detaljno uređuju sva prava i obveze sponzora i primatelja sponzorstva.

Za donaciju, ako se radi o donaciji pravne osobe, mora postojati pisana odluka uprave o darovanju u kojoj se navode podaci o tome koga, u kojem iznosu i obliku, te za koje svrhe se daruje odnosno donira.

U kontekstu Međunarodnih pravila o sponzorstvu, Međunarodne trgovačke komore, određeni su ključni pojmovi sponzorstva.

Sponsorship (sponzorstvo) je bilo koja vrsta komercijalnog ugovora kojim sponzor, radi zajedničke koristi sponzora i sponzorirane strane, ugovorno predviđa financiranje ili drugi oblik potpore kako bi se uspostavila veza između imidža sponzora, marki ili proizvoda, i sponzoriranog dobra, a u zamjenu za prava promidžbe i/ili za dodjeljivanje određenih dogovorenih izravnih ili neizravnih pogodnosti.

Sponzor je bilo koje poduzeće ili pravna osoba koja pruža financijsku ili drugu sponzorsku podršku.

Sponzorirana strana je pojedinac ili pravna osoba koja posjeduje relevantna prava sponzoriranog dobra, a koja prima izravnu ili neizravnu podršku sponzora u odnosu na sponzorirano dobro.

Publika su javnost, pojedinci ili organizacije na koje je usmjereno sponzorirano dobro.

Medijski sponsorship (sponzorstvo) je sponsorship medijskog dobra (npr. televizijski ili radijski prijenos, objavljivanje/izdanje, kino, Internet, mobilna ili druga telekomunikacijska tehnologija).

Donacije i pokroviteljstva su oblici altruizma kada se daju novac i dobra, a zauzvrat se dobivaju ograničene ili nikakve pogodnosti, priznanja ili komercijalna nadoknada.

Plasman proizvoda je uključivanje proizvoda tako da ga se prikaže privlačnim u sklopu programa, uglavnom u zamjenu za novac ili drugi oblik vrijednog doprinosa proizvođaču programa ili korisniku licencije.

Ugovor o sponzorstvu

Ugovorom o sponzorstvu obvezuje se sponzor ustupiti sponzoriranoj strani određene proizvode ili usluge iz svog djelokruga, ili uplatiti mu određeni novčani iznos, a sponzorirana strana se obvezuje dopustiti sponzoru upotrebu vlastite slike ili imena, kako bi sponzor promicao određeni svoj proizvod, uslugu ili marku, odnosno pružiti sponzoru određene propagandne protučinidbe.

Pri tome, sponzor može povezati svoju marku ili proizvod sa sponzoriranim događajem u nekom vremenskom razdoblju, bilo da se radi o terminu prije nastupa događaja, za vrijeme događaja, određeno vrijeme poslije događaja ili kombinacijom ovih mogućnosti.

Dakle, obvezi sponzora glede uplate odgovarajućih financijskih sredstava odnosno sredstava u naravi u cilju promicanja vlastite promidžbene aktivnosti, odgovara obveza sponzorirane strane da pruži niz reklamnih usluga za sponzora koje imaju izravan utjecaj na njegovu recepciju kod ciljane skupine publike.

Ugovor o sponzorstvu je:

– dvostranoobvezan – obje ugovorne strane su istodobno u statusu vjerovnika i  

  dužnika

– neformalan – iako se najčešće u poslovnoj praksi ipak sklapa u pisanoj formi

– naplatan (onerozan) – jer se za sponzorovu činidbu traži protučinidba sponzorirane  

  strane

Osnovne klauzule ugovora o sponzorstvu

– ugovorne strane

– događaj – potrebno je opisati događaj i prirodu događaja ili aktivnosti

– trajanje i mjesto – ugovorne strane moraju precizirati vrijeme trajanja sponzorstva   

  (jednokratno, mjesečno, kvartalno, godišnje, višegodišnje, prije događaja, za trajanja

  događaja, poslije događaja) kao i teritorij na koji se ugovor odnosno sponzorstvoodnosi

– obveze sponzora – prvenstveno se mora definirati plaćanje, bilo u novcu, robama ili  

  uslugama

– prava sponzora – njegova prava iz sponzorstva potrebno je jasno regulirati. Tako

  sponzor može zahtijevati da se njegovo ime ili logo promoviraju na različite načine,

  može tražiti garanciju ekskluzivnosti u području sponzoriranja

– poslovna tajna – često se ugovara da će ugovorne strane čuvati poslovne tajne strogo  

  povjerljivim od trećih osoba kako za vrijeme tako i nakon prestanka ugovora o

  sponzorstvu

– autorska prava – sponzor može tražiti da je u mogućnosti koristiti logo, žig, događaja

  sponzorirane strane radi direktne ili indirektne promocije svojih proizvoda

– rješavanje sporova – bilo da se ugovori medijacija, arbitraža ili sudska nadležnost.

Prava sponzora

Prava sponzora ovisit će o vrsti događaja koji se sponzorira, o tome je li sponzor samo jedan, je li primarni ili sekundarni sponzor, ili pak službeni dobavljač.

Obveze sponzora

Te obveze prvenstveno se odnose na isplatu novca ili opskrbu robom ili uslugama sponzorirane strane, ali mogu obuhvatiti i druge oblike pomoći. Ove obveze predstavljaju ono što sponzorirana strana očekuje od ugovora o sponzorstvu.

Obveze sponzorirane strane

Obveze sponzorirane strane mogu obuhvaćati sljedeće:

a) rukovođenje događajem za dobrobit sudionika i gledateljstva

b) osiguravanje funkcioniranja događaja u skladu s pravilima struke i propisima

c) ispunjavanje svih obveze prema trećoj strani koja pribavlja robu i, usluge ili osigurava objekte za manifestaciju

d) ispunjavanje svih drugih obveza prema sponzoru u skladu s ugovorom o sponzorstvu

Obveze sponzorirane strane zavisit će o tome o kakvoj je manifestaciji riječ te tko je sponzorirana strana.

Zaključak

Sam pojam donacije nije definiran niti jednim pravnim propisom, dok je darovanje definirano Zakonom o obveznim odnosima te je propisano da “ugovor o darovanju nastaje kad se darovatelj obveže prepustiti obdareniku bez protučinidbe stvar ili imovinsko pravo, a obdarenik to prihvati. Dakle, darovanje (donaciju) karakterizira davanje dara u novcu, stvarima ili uslugama primatelju i to bez ikakve naknade i protuusluge. Darovati je moguće pravne osobe (neprofitne organizacije ali i profitne ustanove) i fizičke osobe.

Za razliku od donacija, sponzorstvo je davanje u novcu, stvarima ili uslugama pravnoj ili fizičkoj osobi uz određenu promidžbenu (reklamnu) protuuslugu. Stoga, sponzorstvo nije darovanje (donacija), a troškovi sponzorstva evidentiraju se kod sponzora kao trošak promidžbe i u potpunosti su porezno priznati bez obzira na iznos za razliku od donacije kod koje postoje ograničenja.

Autorica: Ana-Marija Kajić, odvjetnica

Petrić & Kajić odvjetničko društvo d.o.o.