Što je esport
Esport je igranje i gledanje natjecateljskih video igara. Igrači se natječu jedni protiv drugih na događajima uživo, podržani strastvenim navijačima i sponzorima.
Zamislite cijele grupe igrača koje se okupljaju i igraju svoju omiljenu igru. Natječu se na turniru, suprotstavljaju se drugim jednako vještim igračima i bore se za pobjedu.
Sad, zamislite one igrače koji igraju na stadionu na kojem se njihove akcije prenose tisućama gledatelja. Istodobno se na mreži prijavljuju velik broj gledatelja na daljinu. To je fenomen poznat kao Elektronski sport ili esport.
Esport igre se mogu igrati na računalima (PC), konzolama (PlayStation, Xbox, Nintendo Switch itd.), a u posljednje vrijeme sve više na mobilnim telefonima.
Je li esport pravi sport
To je najčešće pitanje koje proizlazi upravo iz imena esport . Gameri će reći kako se radi o sportu, jer imate opremu kojom igrate, bodove koje skupljate i morate biti utrenirani kako biste igrali na profesionalnoj razini. Prema tome, esport se u teoriji nikako ne razlikuje od, primjerice, pikada.
Da bismo esport prihvatili kao “pravi” sport, trebali bismo izaći iz okvira “pravog” sporta, a to još uvijek nismo uspjeli. Kako danas stvari stoje, održavaju se pomaci u percepciji esporta i gotovo je sigurno da će doći i do Olimpijskog sporta – ali danas je esport, barem službeno, vid natjecanja, a ne punopravni sport.
Gdje je nastao esport i koliko dugo postoji
Prvo natjecanje koje bismo mogli nazvati esportom, odnosno prvo organizirano natjecanje u nekoj videoigri dogodilo se 1972. godine na fakultetu Stanford u SAD-u, gdje je pobjedu u igri Spacewar odnio gospodin Stewart Brand.
Rast modernog esporta kakvog sada poznajemo generalno se veže za Južnu Koreu krajem devedesetih, kada su ustanovljene prve profesionalne lige, turniri i natjecanja u igri Starcraft.
Je li svako natjecanje u video igrama esport
Iako bismo lako mogli reći da je ova tvrdnja istinita, ovo je zapravo predmet rasprave. Kako bi nešto bilo esport, trebalo bi se raditi o igri koja ima razrađen sustav natjecanja i kompetitivnih liga, ali i o igri koja količinu nasumičnih događaja na koje igrač ne može utjecati što više smanjuje.
Koje su to esport video igre
Esport igre mogu biti svih žanrova, ali najpopularnije su MOBA (strategija u kojoj kontrolirate svog heroja), FPS (pucanje iz prvog lica), igre u kojima se tučete, battle royale igre u kojima prikupljate oružje i opremu te se borite s protivnicima da biste ostali posljednji.
Trenutno u svijetu postoji velik broj esport naslova, ali neke od igara koje vrijedi izdvojiti su League of Legends, Counter Strike: Global Offensive, Dota 2, StarCraft 2, Overwatch, Rainbow 6, Fifa, Call of Duty, Street Fighter, Halo, Super Smash Bros., Fortnite i PUBG. Ovo je tek vrh sante esport naslova.
Koji je najveći esport turnir
Međunarodni turnir u online video igri Dota 2 već je godinama najveći turnir na svijetu po nagradnom fondu. Glavna nagrada „The Internationala“ ove je godine prešla brojku od 30 milijuna dolara.
Kako se prati esport i tko to prenosi
Najbolje mjesto za praćenje esport turnira zasigurno je Twitch. internetska platforma za prijenos sadržaja uživo u vlasništvu Amazona najpoznatije je mjesto koje prenosi gaming i esport sadržaje. Ako nikada niste gledali Twitch, zamislite ga kao YouTube, ali s velikom većinom sadržaja koja se emitira uživo.
Esports je globalna industrija sa značajnom populacijom obožavatelja u Sjevernoj Americi, Aziji (Južnoj Koreji i Kini) i Europskoj uniji (Njemačkoj i Velikoj Britaniji).
Novo polje prava – esport pravo
Esport je s pravnog stajališta donio neke jedinstvene izazove. Zapravo, potreba za profesionalcima koji razumiju ovo područje prava narasla je do te mjere da je prvo odvjetničko društvo posvećeno u potpunosti esportu otvoreno početkom 2017. godine.
Kako će popularnost ovog područja rasti, tako će rasti i potražnja za pravnim uslugama.
Što je Esport pravo
Esport pravo je novo područje prava i uglavnom ga karakterizira izrada ugovora za igrače za Esport timove i izrada ugovora o sponzorstvu.
Rastuće područje esportskog prava pokriva sve, od klađenja do intelektualnog vlasništva.
Intelektualno vlasništvo
Elementi koji mogu biti kombinirani u multimedijalnom proizvodu obuhvaćaju glazbu, tekst, fotografije, crtežne isječke, grafike, softver i pokretne slike. Svaki od ovih elemenata, sam za sebe, može biti predmet autorskopravne zaštite. Osim toga, kompilacija ili konsolidacija ovih djela – sam multimedijalni proizvod – može uživati autorskopravnu zaštitu ako je nastao izvorni proizvod. To može dovesti do problema s licenciranjem kada se igra koristi na javnom događaju.
Igrači koji odluče streamati svoju igru ili stvarati YouTube videozapise radi dodatne dobiti, trebaju dozvolu autora. Igrači koji ignoriraju ta pravila mogli bi završiti u pravnim problemima.
Esport otvara značajan broj važnih problema s intelektualnim vlasništvom. Primjerice, u kojoj mjeri vlasništvo izdavača nad igrom daje pravnu kontrolu nad eksploatacijom igre kao esporta? Tko je vlasnik prava na prijenos esport turnira, imajući na umu jedinstveni doprinos koji su mu dali izdavač, organizator turnira, nakladnik, producenti, komentatori, timovi i igrači?
Ugovorno pravo
Fenomen esport stvorio je potrebu za boljim razumijevanjem ugovornog prava. Timovi, igrači, vođe turnira i lige morat će pregovarati, sastavljati i potpisivati ugovore.
Spajanja, preuzimanja, zapošljavanje
Kako industrija esporta raste i razvija se, tako se moraju rješavati pitanja spajanja, preuzimanja ali i zapošljavanja.
Slično profesionalnim sportskim igračima, igrači esporta su često izloženi na milost i nemilost timova u kojima igraju. Igrači moraju znati koja pravna sredstva mogu aktivirati kako bi zaštitili svoje prihode i svoju reputaciju profesionalca, posebno u fazi pregovora s timovima i ligama.
To se odnosi ne samo na profesionalne igrače već i na juniore i amatere.
Pravila klađenja
Iz pravne perspektive, regulatori klađenja pristupaju esport klađenju kao da se radi o tradicionalnom sportskom klađenju, ali su potrebna različita rješenja koja proizlaze iz prirode samog e-sporta.
Koje su pravne usluge u esportu?
- Izrada ugovora s igračima, ugovora o sponzorstvu, ugovora o suradnji i svih ugovora za esport timove
- Izrada ugovora za investitore u esport timove ili start-upove
- Izrada ugovora za esport događaje, uključujući ugovore s izdavačima igara, organizatorima, timovima, sponzorima i medijskim partnerima
- Izrada ugovora vezanih za prava i obveze prema streaming platformama poput Twitcha ili izdavačkim platformama kao što je YouTube
- Problemi s autorskim pravima u vezi sa streamingom i naravno pitanjima zaštite podataka
- Priprema općih uvjeta
- Pravno pitanja vezana za međunarodnu ekspanziju
Autor: Petar Petrić, odvjetnik, Petrić & Kajić odvjetničko društvo d.o.o. [email protected] www.petric-kajic.hr