Umjetna inteligencija (AI) izaziva globalni interes kao malo koje tehnološko područje. Svi žele razumjeti kako će ovo područje promijeniti svijet i njihove živote u nadolazećem razdoblju. Dok jedni tvrde da će milijuni ljudi biti ekonomski višak, drugi tvrde da će stvoriti nove poslove i veću korist za sve.
Baš kao što odvjetnik sredinom 20. stoljeća nije mogao niti zamisliti mogućnost trenutačnog prosljeđivanja pisma drugom odvjetniku putem e-pošte, niti mi ne znamo što će točno biti u budućnosti pravne profesije. Ono što s velikom sigurnošću možemo predvidjeti, jest da će pravna profesija izgledati dramatično drugačije u skoroj budućnosti.
Ono što također možemo sigurno reći je da brzinu kojom odvjetnička društva usvajaju primjenu Artificial Intelligence (AI) platformi, neće određivati partneri u tim odvjetničkim društvima već kupci njihovih usluga, njihove stranke. Upravo će korporacije, poslovni subjekti koji su stranke odvjetničkih društava, sami zahtijevati da njihova odvjetnička društva koriste te tehnologije jer neće htjeti platiti veće troškove koji nastaju kada to obavljaju fizičke osobe.
Neki smatraju da se na tržištu pravnih usluga, situacija mijenja dolaskom milenijske pravne generacije (rođeni između 1980. i 2000.) na pozicije odlučivanja. Za tu generaciju je tehnologija uvijek bila vitalan dio života. Ova generacija pravnih profesionalaca ne samo da sa sobom donosi veliku razinu usklađenosti s tehnologijom, već i snažnu želju za autonomijom, stručnim znanjima i svrhom rada. Često odvjetnička društva gube dobre mlade odvjetnike jer su tradicionalni poticaji odvjetničkih društava, novac i ugled (na račun dugog radnog vremena i gubitka osobnog života) manje privlačni milenijskoj generaciji. Kako se približavamo 2020. godini, predvodnici te generacije navršit će 40-te, vrijeme kada su dovoljno iskusni i prihvaćeni od svojih klijenata da napuste tradicionalna odvjetnička društva te dovoljno hrabri da stvore nove operativne modele pružanja pravnih usluga utemeljene na tehnologiji, a koji će bolje odgovoriti njihovim željama za većom autonomijom, stručnim znanjima i svrhom rada.
Smatra se da će napredna pravna tehnologija omogućiti pružanje pravnih usluga od strane ljudi s manje pravnog iskustva i neovisno o tome u kojem dijelu svijeta se nalaze, te će time nestati konkurentska prednost koju je odvjetničkim društvima davala upravo njihova veličina. Tehnologija će izravno pomoći manjim odvjetničkim društvima i uredima da postanu učinkovitija i konkurentnija, što će im dovesti više klijenata. Ako odvjetnik koristeći AI riješi problem brže nego netko bez AI, nije teško odgovoriti na pitanje kojeg će odvjetnika stranka slijedećeg puta izabrati.
Pri tome se smatra da će IT stručnjaci biti nužni za daljnji moderan razvoj pravne profesije i čini se da će odvjetnicima i odvjetničkim društvima i drugim pravnim profesionalcima biti potrebno udruživanje s IT sektorom kako bi opstali u modernom svijetu pružanja pravnih usluga.
Postavlja se pitanje koliko dobro pravne AI platforme obavljaju svoj posao u odnosu na fizičku osobu – pravnog profesionalca koji ima dugogodišnje iskustvo u toj vrsti posla. Iako takvi sustavi ne daju uvijek ispravne rezultate, ipak imaju visoku razinu točnosti i mogu bitno poboljšati rezultate odvjetničkog rada. U pravilu su bitno brži od svojih ljudskih kolega, radi se o minutama u odnosu na dane. Čini se da su ti sustavi već danas dostigli takvu razinu primjene da su stekli brojne pretplatnike (odvjetnička društva) koji su spremni platiti takvu vrstu usluge, pa sustavi i AI provideri kao što su ROSS (IBM Watson), Kira, Leverton (partnership with SAP) i drugi, imaju sve veću ulogu u pretraživanju pravnih precedenata, zakona, velikog broja pravnih dokumenata, analizi ugovora. Umjesto da velik broj odvjetnika pregleda milijun dokumenata, njih nekoliko pregleda tek djelić materijala, a tehnologija prediktivnog kodiranja koristi njihove postupke kako bi navodila računalo da pregleda ostatak materijala.
Oslanjanje na sustave za preglede dokumenata sada je postalo standardna praksa, a pravni fakulteti počeli su studente podučavati strojnom pregledavanju materijala.
Na pitanje da li i kada će se AI sustavi koristiti u cijeloj pravnoj industriji, odgovor je da će to već biti između 2020. i 2025. godine.
U očekivanju sve intenzivnije primjene umjetne inteligencije i blockchaina i svih promjena koje se događaju njihovom uporabom, postavlja se pitanje da li primjer i iskustvo Netflixa koji stvara programe sukladno ispitivanju navika klijenata putem tehnologija i AI, može pomoći pravnim profesionalcima u promišljanju i prilagođavanju pravne profesije potrebama korisnika njihovih usluga, te da li je vrijeme da se više razmišlja o potrebama korisnika kao što se to čini u mnogim drugim industrijama, kao što je industrija turizma i putovanja. I to ne samo o njihovim pravnim potrebama, već i njihovim širim potrebama u današnjem svijetu koji se sve brže mijenja.
Autor: Petar Petrić, Attorney at Law