Gotovo 268 milijuna europskih potrošača, izvršilo je online kupnju vrijednu 198 milijardi eura tijekom razdoblja od dvanaest mjeseci između 2017. i 2018. godine pokazalo je istraživanje PostNord, koji ima jedinstven doseg i vodeću poziciju kao stručnjak i partner većini e-trgovaca u nordijskim zemljama.
To predstavlja povećanje od 9,4 posto ili 17 milijardi eura u odnosu na prethodnu godinu. Gotovo tri od četiri potrošača kupovalo je s inozemnih tržišta.
Najveća europska tržište e – trgovine su Njemačka, Velika Britanija i Francuska te ta tri tržišta zajedno ostvaruju više od polovice potrošnje putem e – trgovine u Europi. Pet proizvoda koje potrošači najviše kupuju putem e – trgovine su: odjeća i obuća, elektronički uređaji, knjige i audioknjige, kozmetika i proizvodi za njegu kože te proizvodi za opremanje doma.
Prekogranično poslovanje se i dalje povećava, kako u Europi tako i izvan nje. Najveći postotak potrošača koji kupuju putem e – trgovine iz inozemstva se nalazi u nordijskim zemljama, dok potrošači iz Velike Britanije, Njemačke i Belgije kupuju iz inozemstva kako bi imali pristup novim jedinstvenim proizvodima. Kupnja iz Kine je posebno popularna, a posrednici i prodavači u svim zemljama suočavaju se s izazovom kineskih trgovaca koji izravno prodaju potrošačima putem tržnica kao što je Amazon.
Izvješće „E-trgovina u Europi 2018.“ prikazuje ponašanje i preferencije potrošača e-trgovine u dvanaest europskih zemalja. Izvješće se temelji na intervjuima s 10.000 potrošača u dobi od 15 – 79 godina, provedenom u svibnju i lipnju 2018. godine. Ambicija je predstaviti važne uvide o razlikama i sličnostima između različitih tržišta kao i između različitih dobnih skupina potrošača.
Primjerice, mlađi potrošači u dobi od 18-29 godine su pokretačka snaga razvoja e – trgovine te uživaju u prednostima digitalnog, tehničkog i komercijalnog napretka.
Još jedan vidljiv znak razvoja e – trgovine je da kupovina putem mobilnih uređaja pokazuje stalni rast. U dosadašnjim istraživanjima mobilna zrelost naglo je varirala u cijeloj Europi, ali sada postaje sve ujednačenija. Za Europu u cjelini, šest od deset potrošača koristilo je svoj mobilni telefon ili tablet za kupnju putem interneta.
Europski potrošači su zahtjevni u odnosu na način i vrijeme dostave proizvoda te se tu pokazuju razlike u odnosu na različite zemlje Europske unije, pa tako potrošači iz Nizozemske prednjače u zahtjevima za brzu dostavu kupljenog proizvoda i očekuju dostavu u roku od 2 dana.
Mnogi e-trgovci su prepoznali važnost ponude vraćanja kupljenog proizvoda te ugovaranja najpogodnije načina vraćanja proizvoda. Jasne upute o mogućnostima vraćanja kupljenog proizvoda su tražene od većine potrošača, dok su u tome najzahtjevniji talijanski potrošači. Svakako je dobro da e trgovci radi smanjenja količine proizvoda koje potrošači vraćaju uvedu jasne upute o veličinama proizvoda i stave vjernu sliku proizvoda u e-trgovini.
Također, odabir metode plaćanja može utjecati na odluku potrošača da kupi proizvodu putem e – trgovine pa stoga mnogi e – trgovci nude potrošačima više načina plaćanja proizvoda. Primjerice, istraživanje pokazuje da u Italiji, Njemačkoj i Poljskoj način plaćanja putem PayPal usluge prednjači u odnosu na plaćanje putem kartica.
Prema podacima Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta 980.000,00 stanovnika u Hrvatskoj kupuje putem interneta.
Više o uvjetima za elektroničku trgovinu u Republici Hrvatskoj, zakonskim propisima koji se primjenjuju na elektroničku trgovinu pročitajte u slijedećem broju.
Ana-Marija Kajić, odvjetnica