Početkom proljeća u većini zemalja započinje turistička predsezona, a to označava i početak odlaska na dugoplanirane godišnje odmore, odnosno dugoplanirana putovanja. Pojava i brzo širenje koronavirusa potaknulo je mnogobrojne aviokompanije na otkazivanje svojih letova, a samim time mnogim putnicima donijelo velike „glavobolje“.
Mjere koje su vlasti poduzele, za sprječavanje širenja pandemije, dovode do situacije da je promet jedan od najpogođenijih sektora koronavirusom. Hrvatski Nacionalni stožer je u više navrata apelirao na građane da odgode sva planirana putovanja, a posebice u virusom pogođene zemlje.
Slijedom toga, postavlja se pitanje što putnici mogu učiniti ukoliko im je let otkazan ili sami razmišljaju da odgode planirano putovanje. U vidu toga, bitno je napomenuti kako je Europska unija jedino područje na svijetu u kojem su njezini građani zaštićeni cjelovitim paketom prava, bez obzira putuju li zrakoplovom, željeznicom, autobusom ili brodom.
Prava putnika u zračnom prometu uređena su Uredbom (EZ) br. 261/2004. Međutim, prava na odštetu u slučaju otkazivanja povezana su prijevoznikovim propustom da o tome na vrijeme obavijesti putnika.
U slučaju otkazivanja leta od strane zračnog prijevoznika, člankom 5. Uredbe, zračnog se prijevoznika obvezuje da putnicima ponudi između: povrata novca u iznosu cijene karte, preusmjeravanja prvom mogućom prilikom ili preusmjeravanja na kasniji datum po izboru putnika.
Kada govorimo o povratu novca, u slučajevima odvojene rezervacije za odlazni i povratni let, a otkazan bude odlazni let, putnik ima pravo na povrat novca samo za otkazani let. S druge strane, ako su odlazni i povratni let dio iste rezervacije, putnicima bi, i u slučaju obavljanja od strane različitih zračnih prijevoznika, otkazivanjem odlaznog leta trebalo ponuditi dvije opcije: povrat novca za cijelu kartu (odlazni i povratni let) ili preusmjeravanje na drugi let za odlazni let. Nadalje, s obzirom na trenutnu situaciju, za preusmjeravanje prvom mogućom prilikom moglo bi se čekati puno duže, pa bi putniku povrat novca za karte ili preusmjeravanje na kasniji datum po njegovu izboru mogla biti puno bolja opcija.
Također, u slučaju otkazivanja leta zračni prijevoznik dužan je putnicima besplatno pružiti skrb koja se sastoji od obroka i osvježavajućih napitaka te treba biti razmjerna vremenu čekanja, smještaja u hotelu, kad je potrebno, i prijevoza do smještaja. Sukladno Uredbi 1107/2006, zračne luke su dužne pružati i pomoć putnicima smanjene pokretljivosti te putnicima s invaliditetom.
Bitno je napomenuti kako pravo na skrb vrijedi samo dok putnici moraju čekati na preusmjeravanje prvom mogućom prilikom, a prestaje onog trenutka kada putnik želi povrat novca u iznosu cijene karte ili odabere preusmjeravanje na kasniji datum po njegovu izboru.
Autor: Fran Papac, mag.iur